Pengetahuan tidak akan cukup melainkan dengan mengamalkannya.. Kemahuan juga tidak akan cukup melainkan dengan kita mengerjakannya..

Sabtu, Mei 08, 2010

Ilmu V.S Harta




1. Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu adalah pusaka nabi-nabi, manakala harta adalah pusaka Qarun dan Firaun.

2. Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu dapat memelihara kita, tetapi kita pula yang memelihara harta. Jika tiada ilmu camne kita nak pelihara harta kita kan??

3. Ilmu lebih baik daripada harta kerana orang yang berilmu ramai taulannya dan sebaliknya orang yang berharta pula ramai pula musuhnya.

4. Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu itu apabila dinafkahkan akan bertambah, tetapi harta pula apabila dinafkahkan akan berkurangan.

5. Ilmu lebih baik daripada harta kerana orang yang berilmu akan dipanggil dengan nama2 yang mulia, manakala orang yang berharta akan dipanggil pula dengan nama2 yang kurang elok seperti bakhil.

6. Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu tidak perlu dipelihara daripada pencuri, tetapi harta pula perlu dipelihara daripada pencuri.

7. Ilmu lebih baik daripada harta kerana orang yang berilmu akan diberi syafaa't diakhirat kelak, manakala orang yang berharta akan dihisab hartanya.

8. Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu tidak akan binasa, manakala harta pula akan binasa.

9. Ilmu lebih baik daripada harta kerana ilmu itu melembutkan hati dan harta pula akan mengeraskan hati kita.

10. Ilmu lebih baik daripada harta kerana yang berilmu akan mendekatkan diri kepada Allah S.W.T dan yang berharta akan membuatkan kita jauh daripada-Nya.

Tiada ulasan:

Marilah Kita Duduk Sebentar

Ahlan Wasahlan..
Semoga dengan pengisian di dalamnya bisa merubah hati kita walaupun sedikit.. InsyaAllah!!

من أنا

Foto saya
sese0rang yang inginkan perubahan ke arah kebaikan di dalam dunia saya mahupun di dalam dunia 0rang lain.. masih belajar daripada melakukan kesilapan yang tidak lari daripada fitrah manusia.. hendak mengetahui dengan lebih lanjut sila add email/faceb0ok ini:- anuar_9@yahoo.com jazakallah

Masa Umpama Pedang

Luahkan Perasaanmu

Rakan Seperjuangan

Nasyeed Hangats

Recent Posts

Introduction

Recent Comments

Pages

Dikuasakan oleh Blogger.