Pengetahuan tidak akan cukup melainkan dengan mengamalkannya.. Kemahuan juga tidak akan cukup melainkan dengan kita mengerjakannya..

Jumaat, April 30, 2010

Cinta Manusia



Bila sebut sahaja tentang cinta, pasti ramai diantara kita yang akan definisikan cinta itu kasih sayang di antara se0rang lelaki dan perempuan. Di dunia ini ada banyak definisi cinta, ada banyak jenis cinta dan ada banyak syair cinta. Ramai 0rang seperti ahli falsafah, pujangga, sasterawan bahkan Alim Ulama’ juga menafsirkan apakah yang dimaksudkan dengan Cinta itu sendiri. Insya Allah, kali ini saya nak kita semua buka mata kita, buka minda kita untuk saya membincangkan isu Cinta Manusia ini.

Bagi kita, apakah yang kita faham tentang maksud cinta itu sendiri? apakah maksud cinta yang sebenar pada hakikatnya?

Cinta itu memang bersifat fitrah(suci). Cuba la kita lihat kembali kepada sirah apabila Nabi Adam diciptakan, baginda berasa sangat sunyi. Lalu, Allah S.W.T telah menciptakan Hawa sebagai teman hidup kepada Nabi Adam. Perasaan ingin disayangi dan menyayangi itu adalah fitrah manusia. Tidak hairanlah jika perempuan akan minat pada seorang lelaki dan lelaki akan minat kepada se0rang perempuan.

Orang yang benar2 merasai bagaimana jatuh cinta itu pastinya orang2 yang sudah berkahwin. Ye ke?? Kenapa ye?? kerana 0rang yang benar2 yakin dengan pilihan hatinya sahajalah baru berani untuk ke fasa pernikahan, betul tak?

Bagi mereka yang cuma pandai melafazkan kata2 cinta, dan cuma tahu ajak keluar bersama tapi dalam masa yang sama tidak mempunyai perancangan untuk ke fasa pernikahan, adakah itu yang dikatakan mencintai sese0rang? atau melafazkan cinta itu dijadikan alat untuk mendapat layanan yang lebih mesra daripada seseorang?

Jadi, apa definisi bercinta yang betul dalam islam? kita tahu dalam islam ada larangan ikhtilat (iaitu pergaulan bebas diantara lelaki dan perempuan bukan mahram yang boleh menjurus kepada fitnah), kita juga tahu bahawa Nabi S.A.W juga menyararankan kepada dua orang yang sedang bercinta, maka kahwinkanlah mereka berdua.

Jadi, bila dikatakan bercinta, maka si lelaki haruslah berazam untuk cepat2 menikahi si wanita dengan membuat perancangan untuk memasuki alam pernikahan- iaitu menyara keluarga sendiri dan mempersiapkan diri dengan asas ilmu agama kerana si suami adalah ketua di dalam institusi kekeluargaan.

Dalam kajian di atas, biasanya cinta itu terjadi bagi dua orang yang sudah mengenali hati budi masing2, mungkin sudah berkawan untuk beberapa bulan/tahun. Maka, masih relevankah alasan nak berdating untuk kenal dengan lebih rapat lagi??

Sudah tentu kita perlu buang persepsi bercinta = bercouple. Jika betul2 kita telah jatuh cinta kepada sese0rang, pergilah berjumpa dengan mak ayah si perempuan dan beritahu hajat kita supaya fitnah tidak timbul. kemudian persiapkan diri untuk pernikahan. Takkan la tak berani untuk berhadapan dengan mak ayah dia k0t?? kita jumpa anak dia dan bawa keluar ke hulu hilir tak segan pulak kan!!



Bagi mereka yang sudah terlanjur ke alam percintaan dan sukar untuk melepaskan cinta masing2, inilah petuanya:-

Cinta itu memerlukan k0mitmen

Jika kita telah jatuh cinta kepada seseorang, maka tetapkanlah hati kita, berazamlah untuk melangkah ke alam pernikahan dengan secepat yang mungkin, janganlah mudah untuk kita hanya bermulut manis menyatakan cinta kepada sese0rang karena cinta itu bersangkut-paut kepada hati dan perasaan manusia. Jika kita menaruh hati dan mencintai kekasih kita, maka cinta itu memerlukan k0mitmen. K0mitmen amat diperlukan untuk membina hubungan yang sesuai dengan tuntunan agama dan syara’. Dengan k0mitmen juga kita akan dapat mencapai matlamat iaitu pernikahan yang suci dan diredhai oleh Allah S.W.T . Tak salah pun kalau kita kahwin muda, malah amat digalakkan sekali demi menjaga keturunan, maruah, aib, fitnah dan macam2 lagi perkara.

Jadi, Jomlah kita pakat ramai2 ubah cara bercinta kita!! (n_n)

Tiada ulasan:

Marilah Kita Duduk Sebentar

Ahlan Wasahlan..
Semoga dengan pengisian di dalamnya bisa merubah hati kita walaupun sedikit.. InsyaAllah!!

من أنا

Foto saya
sese0rang yang inginkan perubahan ke arah kebaikan di dalam dunia saya mahupun di dalam dunia 0rang lain.. masih belajar daripada melakukan kesilapan yang tidak lari daripada fitrah manusia.. hendak mengetahui dengan lebih lanjut sila add email/faceb0ok ini:- anuar_9@yahoo.com jazakallah

Masa Umpama Pedang

Luahkan Perasaanmu

Rakan Seperjuangan

Nasyeed Hangats

Recent Posts

Introduction

Recent Comments

Pages

Dikuasakan oleh Blogger.