Pengetahuan tidak akan cukup melainkan dengan mengamalkannya.. Kemahuan juga tidak akan cukup melainkan dengan kita mengerjakannya..

Khamis, April 29, 2010

Ketagih faceb0ok!!


Hm, sejak akhir2 ni, ramai di antara kita yang ragu2 untuk menggunakan faceb0ok. Ada yang kata haram, halal dan makruh.. tapi, apa hukum sebenar kita menggunakan faceb0ok ni??

Facebook memang sebuah fenomena tersendiri di zaman sekarang ini dan memang tidak dinafikan telah ramai yang mendaftar untuk menjadi ahli dalam Faceb0ok setiap hari. Hukum asal Facebook ini adalah sebagaimana handphone, email, blog, internet, radio, dan alat-alat teknologi lain iaitu mubah(makruh) dan dibolehkan.

Maksud di sini ialah, semuanya bergantung kepada cara penggunaan kita. Jika kita menggunakan faceb0ok ini ke arah kebaikan, sebagai c0ntoh menyampaikan ilmu2 yang bermanfaat maka ia dib0lehkan, tetapi jika kita hanya menggunakan faceb0ok ini untuk hanya bersuka-suka dan hanya untuk membuang masa sehingga kita semua leka untuk menunaikan perkara yang wajib untuk kita lakukan, maka adalah digalakkan untuk kita meninggalkannya dengan secepat mungkin.

Kepada semua warga facebook:- Ingatlah waktu2 kita! Ramai orang berjam-jam menghadap di depan facebook, sehinggakan b0leh mencecah 5 jam straight, bahkan seharian pun ada gak, namun kita tidak begini di depan Al Qur’an dan dalam majlis ilmu. Kenapa ye?? Sungguh, ini yang membuatkan umat Islam pada masa kini leka dan alpa. Oleh kerana itu, sedarlah!!
Imam Asy Syafi’e Rahimahullah pernah mengatakan:-
“Aku pernah bersama dengan seorang sufi. Aku tidaklah mendapatkan pelajaran darinya selain dua hal. Pertama, dia mengatakan bahawa waktu bagaikan pedang. Jika kamu tidak memotongnya (memanfaatkannya), maka dia akan memotongmu.”

Seterusnya Imam Asy Syafi’e berkata lagi:-
“Kemudian orang sufi tersebut menyebutkan perkataan lain: Jika dirimu tidak disibukkan dengan hal-hal yang baik (haq), pasti akan disibukkan dengan hal-hal yang sia-sia (batil).”

Ibnul Qayyim juga ada manyatakan sesuatu yang sangat menyentuh qolb(hati),
“Jika waktu hanya dihabiskan untuk hal-hal untuk membuat perkara sia-sia, untuk sekadar menghamburkan syahwat (hawa nafsu), berangan-angan yang batil, hanya dihabiskan dengan banyak tidur dan digunakan dalam kebatilan, maka sungguh kematian lebih layak bagi dirinya.”

Jadi, marilah memanfaatkan facebook untuk dakwah. Inilah salah satu cara yang paling baik untuk kita semua  berdakwah. Jadilah kita sebagai orang yang bermanfaat kepada orang lain apatah lagi dalam masalah agama yang dapat mendatangkan kebahagiaan di dunia dan akhirat.
Dari Jabir, Nabi S.A.W bersabda:-
“Sebaik-baik manusia adalah yang paling memberikan manfaat kepada orang lain.”

Dari Abu Mas’ud Al Anshori, Nabi S.A.W bersabda:-
“Barangsiapa yang memberi petunjuk kepada orang lain, maka dia akan mendapat ganjaran sebagaimana ganjaran orang yang melakukannya.” (H. R. Muslim)

Lihatlah, bagaimana jika tulisan kita dalam note, status, atau link di facebook dibaca oleh 5, 10, bahkan ratusan orang, lalu mereka amalkan.. Berapa banyak pahala yang kita akan dapat?? Fikir2kan lah..

Tiada ulasan:

Marilah Kita Duduk Sebentar

Ahlan Wasahlan..
Semoga dengan pengisian di dalamnya bisa merubah hati kita walaupun sedikit.. InsyaAllah!!

من أنا

Foto saya
sese0rang yang inginkan perubahan ke arah kebaikan di dalam dunia saya mahupun di dalam dunia 0rang lain.. masih belajar daripada melakukan kesilapan yang tidak lari daripada fitrah manusia.. hendak mengetahui dengan lebih lanjut sila add email/faceb0ok ini:- anuar_9@yahoo.com jazakallah

Masa Umpama Pedang

Luahkan Perasaanmu

Rakan Seperjuangan

Nasyeed Hangats

Recent Posts

Introduction

Recent Comments

Pages

Dikuasakan oleh Blogger.